Fietskoerierschap

27 juni 2018 - Leiden, Nederland

Fietskoerier, hoe word je dat?

Even voorstellen;
Paul Munstege
Fietskoerier te Leiden
Bij DHL sinds juni 2016
Woont te Leiden
55 jaar, bewust ongehuwd

Na een lange loopbaan in de grafische branche zat ik begin 2015 opeens zonder werk thuis. Na veel sollicitaties en ander leed kon ik in juni 2016 beginnen als fietskoerier te Rotterdam. Ik werd goed ingewerkt en het beviel mij meteen. Iedere dag buiten, door weer en wind, en precies datgene doen wat ik toch ook al zo’n beetje als mijn tweede kantoorbaan beschouw, fietsen. Rijden op een fiets met een krom stuur, doe ik inmiddels al wel zo’n kleine veertig jaar. Dus een baan op de (bak)fiets combineerde voor mij het nuttige met het aangename.

Wel even wennen aan zo’n gevaarte! Met de draaicirkel van een vrachtwagen en een stevig gewicht leek de Parcycle de eerste dagen een niet te temmen leeuw. Eenmaal gewend durf ik er inmiddels meer mee dan met elke andere fiets. Gebouwd als een tank doet de imponerende verschijning andere weggebruikers wel even nadenken om mij te confronteren met onwelvoeglijk verkeersgedrag. En, verkeersregels zijn voor mij richtlijnen waar ik me zoveel mogelijk aan probeer te houden, maar leidend zijn ze niet. Snelheid en efficiëntie willen nog wel conflicteren met deze regeltjes, hahaha.

Ik heb in Rotterdam voornamelijk in de Waalhaven gereden. Een compact industrieterrein in het havengebied. Leuk om te doen, en waar je als koerier goed kunt scoren, want je rijdt daar alleen maar B2C (Business to Customers). Zeevaartliefhebbers, zoals ik dat ook ben, kunnen daar hun hart ophalen!

Na enige tijd in de Waalhaven gereden te hebben vatte ik het plan op om een lange fietsreis te gaan maken. Het plan was om vanuit Thailand terug te fietsen naar Nederland. Ik legde dit reisplan binnen DHL voor, en in niet minder dan een maand tijd werd Chiang Mai – Nederland per Parcycle een serieus avontuur! Een enorm leuke ervaring waar ik nog steeds met voldoening op terugkijk. Binnen DHL is hier al veel over gezegd en geschreven, en om dit verhaal bondig te houden zal ik er ook niet verder over uitweiden. Open de link naar mijn reisblog en je kunt eindeloos en tot in detail alles te weten komen over deze avontuurlijke reis!

Na een half jaar fietsen over de wereld kwam ik terug en in oktober 2017 begon ik als fietskoerier te Leiden. Het is de stad waar ik al bijna 30 jaar resideer, en een woonplaats die voor mij het landelijke van het platteland met het grootstedelijke goed combineert. Fiets vijf tot tien minuten en je bent in de uitgestrekte landelijkheid van Het (nu nog) Groene Hart. Fiets naar het centrum en de oude binnenstad is nog even pittoresk als tijdens de middeleeuwen.

Leiden is een stad waar veel gebeurt en die veel te bieden heeft. Universiteitsstad, de eerste in Nederland, draagt bij aan het internationale karakter en zorgt voor veel logistieke bewegingen. Musea, detailhandel, LUMC, wetenschap en industrie zijn klanten die voor een fietskoerier enorm goed te bereiken zijn. En met een op handen zijnde milieuzone, binnenkort alleen nog maar bereikbaar voor een fietskoerier en een elektrisch vrachtwagentje. Veel van bovenstaande klanten zijn inmiddels al klanten bij DHL, maar nog niet van de DHL fietskoerier. Dat moet en kan beter, hahaha!

Een fietskoerier te Leiden komt dus overal, maakt veel mee, komt zowel bij de Universiteit als de particulier, en alles wat daar tussen zit. Geen dag is hetzelfde, gevarieerd en onvoorspelbaar als het weer. Wie wil dat nou niet?

1. Ab Glasbergen:
    Leuk geschreven Paulus
  2. Cees:
    27 juni 2018
    "En, verkeerregels zijn voor mij richtlijnen waar ik me zoveel mogelijk aan probeer te houden, maar lijdend zijn ze niet." Nee, lEIdend zijn ze voor jou niet maar lIJdend voor ons, oudere e-bikers wel! Zag je laatst nog enkele centimeters voor mijn voorwiel door rood rijden... ;)
  3. Marcel frissen:
    27 juni 2018
    maak van schrijven je 2e beroep man en blijf verder lekker "karren " leuke stukken groeten Mars
  4. Auteur:
    27 juni 2018
    Ab en Marcel, dankjewel voor deze positieve reacties. Cees: Hahahaha!
  5. Frans:
    Ha Paul,
    Dank voor de attendering op dit (reis)blog.
    Ik zie nu nog duidelijker de voordelen van een strenge milieuzone voor me.
    Woon je nog op dezelfde plek (Hoflaan)?
    Zo niet, wat is dan je nieuwe adres?
    Dan bezorg ik jou ook eens wat verhalen, gebundeld in een boek!
    Ciao,
    Frans
  6. Auteur:
    28 juni 2018
    Hallo Frans, ik heb een bundel 'Vers Brood' van je. Of heb je inmiddels meer gepubliceerd? Ja, ik woon nog in Die (eens) Mooie Hoflaan, waar onlangs ook een roedel hufterige zwijnen is neergestreken...
  7. Huub Munstege:
    Mooi vlot geschreven!
  8. Marco Toorenent:
    28 juni 2018
    Hoi Paul, Lekker bezig zo te lezen! Heb je nog een avontuur in je planning staan? Binnenkort maar eens afspreken voor een fiets tochtje als je tijd hebt!
    Groeten Marco
  9. Auteur:
    28 juni 2018
    Moeten vlug maar weer eens een tochtje maken Marco!
  10. Wim Munstege:
    29 juni 2018
    Goed geschreven! Volgens mij zijn de verkeersregels niet lijdend maar leidend.
  11. Auteur:
    29 juni 2018
    Dank voor je reactie pa! Heb 'lijdzaam' gecorrigeerd, en nog wat andere foutjes eruit gehaald. Maar ja, "Stellen is belangrijker dan Spellen", zoals je mij ooit eens op het hart drukte hahaha!
  12. Henny:
    4 juli 2018
    Het is maar hoe je het bekijkt Wim. Soms kunnen verkeersregels ook lijdend zijn :)
    Leuk geschreven verhaal weer Paul. Komt er nog een vervolg over je DHL avonturen? Kijk er naar uit.