HiRoads, de weg naar boven…

21 augustus 2022 - Leiden, Nederland

HiRoads, de weg naar boven…

In 2016 ging ik voor het eerst mee met een reis van HiRoads. Rondom de Mont Blanc.
Het traject en het schema spraken mij wel aan; wellicht prachtige vergezichten (dat kun je immers verwachten wanneer je een route uitstippelt rondom zo’n legendarische berg) en het ritme, verplaatsing, rondrit (of rustdag), verplaatsing was een novum voor mij.

296085337_6017234248293893_6930439938564576402_n

Ik was gewend geraakt aan de vrijwillige kastijding opgelegd door Cycletours. Decennialang gedwee de Spartaanse onderwerping onder de ‘Gele Luifel’ ondergaan, met het idee: ‘Zo dien je in groepsverband een wielervakantie te volbrengen’. Met het verstrijken der jaren begon mijn weerzin tegen die Gele Luifel en die wrakke outillage enorme proporties aan te nemen. Altijd raakte een bilpartij of een ander stuk vlees mijnerzijds verstrikt/ geklemd in die bankjes, die ik meer begon te vrezen dan de routes die stijf stonden met cols ‘Hors Categorie’. Dat moest toch ook anders kunnen?

Ik tikte op Google in: ‘fietsvakanties voor wie levensmoe is’, en al vlug prijkte HiRoads bovenaan. Op de site oogde het allemaal ontspannen en ademde het allemaal een minder verplicht karakter dan de ‘Gele Luifel’ doctrine.

Bier komt in vele smaken en varianten; echter de standaard ingrediënten zijn altijd hetzelfde: water, graan, hop en gist. Dit geldt natuurlijk ook voor fietsgroepsreizen. Wie met HiRoads meegaat met een kampeervakantie, zoals Rondom de Mont Blanc, ontkomt niet aan de gevreesde corveediensten; snijdienst, tafels dekken en afruimen, en afwassen (net zolang totdat iedereen ‘drefthandjes’ heeft). Toch wordt er niet geregeerd met een ‘zweep erover’ beleid. Marcel faciliteert en is geen politieagent, vaak genoeg is de groep het sociale bad waarin we allemaal vrijwillig springen.

En, ik was bij die eerste reis aangenaam verrast door de uitrusting van HiRoads. Geen 30 jaar oude wrakke kermisluifels, maar handige groot formaat partytenten en bankjes zonder slagtanden. Met Marcel kon ik gelijk goed overweg, en wie dat met mij kan is bijzonder. Verder gaat de directeur van HiRoads net even een stapje verder in het ‘customizen’ van de reis voor de deelnemer, dan de doorsnee fietsreisboer. Ik noem er maar een paar; foto’s en video’s maken tijdens etappes, omrijden voor onderdelen (of fietstassen haha), andere routes maken, creatieve recepten et cetera.

Conclusie; wie met HiRoads meegaat is zeker niet levensmoe, maar is op weg naar boven!

296982789_6017234671627184_2300079057765626052_n

Met vriendelijke groet,

Paul Munstege.

1. Jakob Cijsouw:
    22 augustus 2022
    Geweldig verhaal wat ik voor 100% kan onderschrijven.
  2. Jorgen:
    22 augustus 2022